Anoniem 9 jaar geleden

 

Hallo,

Weet iemand of je je buikspieren nog mag trainen?

Scampi

 
avatar Anoniem

Anoniem 7 jaar geleden

Hoi Alana, dat kan ik wel uitleggen (ben sportinstructeur). Je rechte buikspieren zijn eigenlijk 2 spieren, in het midden gescheiden door een pees. Door je zwangerschap worden die spieren meer naar de zijkant geduwd en komt er spanning op die pees te staan. Als je van te voren sterke buikspieren had, dan kan het zijn dat je tijdens je zwangerschap daar ook iets meer last van hebt dan iemand die minder sterke buikspieren had.  Als je tijdens je zwangerschap deze spieren gaat trainen, dan kan die pees scheuren. Ten eerste is dat heel pijnlijk, ten 2e geneest dat niet meer (dat wordt een diastase genoemd) waardoor je problemen met je buikspieren houdt.  Wil je toch je buikspieren in vorm houden, train dan vooral de schuine buikspieren. Dat kan je doen door  je knieen op te trekken, voeten op de vloer (liggend op je rug), handen achter je oren en ellebogen kruislings naar je knieen te brengen. (dit is slechts 1 oefening, niet perse de beste, maar wel de bekendste). De schuine buikspieren die je rug enorm ondersteunen kan je voelen (zodat je weet welke spier je moet aanspannen om 'm te trainen) net aan de binnenkant naast het uitstekende knobbeltje van je bekken, onderaan je zij, bij je lies. Als je je voorsteld dat je een strakke spijkerbroek moet aantrekken en daarvoor je buik een beetje in moet houden, dan gebruik je die spier. Je kan het voelen als je je vingers daar een beetje indrukt en dan je buik licht intrekt.  Goede  (correcte) training van die spier kan veel rugklachten tijdens de zwangerschap voorkomen. 

avatar Anoniem

Anoniem 7 jaar geleden

Clarinda Bedankt! Ik had inmiddels al niet meer meegedaan aan aquagym. Trek dan baantjes als ze daarmee bezig zijn =) groetjes

avatar Anoniem

Anoniem 7 jaar geleden

Vraagje.. Ik ga 1x pw aquajoggen. Nu lees ik hier dat je niet alle buikspieren mag doen. Kan iemand ook vertellen waarom dat niet mag? En is het slecht dat ik dit gedaan heb?

avatar Anoniem

Anoniem 9 jaar geleden

Hallo,   Je mag niet alle buikspieren meer trainen, je moet aangepaste oefeningen doen. Je kunt de "rechte buikspieren" niet meer doen, maar je kunt bijvoorbeeld wel de schuine buikspieren doen. Ook kun je op de grond liggen met gebogen benen en dan je been richting de grond doen (gebogen, dus niet recht) en dat kun je om en om doen. Als dit goed is voel je dit laag in de buik en het is geen heftige oefening. Succes met de buikspieroefeningen

Login of meld je aan!

Login

Login om te kunnen reageren of nieuwe onderwerp aan te maken.

Login

Aanmelden

Meld je aan om je reageren en ervaringen te delen met andere moeders.

Aanmelden