anoniem

Anoniem 9 jaar geleden 16 reacties

 
Hoi allemaal Ik ben nu 6 weekjes zwanger. en vind het nu al moeilijk wat ik nu wel en niet mag eten. want als je op internet kijkt staan er naast de agemene dingen zoals rauw vlees ook in veel forums etenswaren zoals worstenbroodjes niet goed.friet niet goed. gepaneerder snitschels koude schotel Kip braad en stoom enz enz. word er helemaal onzeker van wat je nu wel en wat je nu niet mag eten! Ook omdat ik al een angsthaas ben helpt het niet echt haha! Kan iemand me hierbij helpen!

Pagina 1, reactie 1 t/m 10 van totaal 16 reacties.

anoniem

Anoniem 9 jaar geleden

 Een gezonde voeding is altijd voor iedereen belangrijk. Tijdens de zwangerschap moet je extra aandacht besteden aan wat je wel en niet weet. Tijdens de eerste weken van de zwangerschap (tussen de 3e en 12e week) vindt de aanleg van de belangrijkste organen van de baby plaats. Goede voeding zorgt er onder meer voor dat deze zich goed ontwikkelen. Praktische tips voor de zwangere moeder - eet goed en gevarieerd - rook niet - drink geen alcohol - neem geen drugs - beweeg genoeg - neem voldoende ontspanning - gebruik dagelijks 0,4 mg foliumzuur extra Waarom kom ik zoveel aan? Tijdens de zwangerschap komen vrouwen gemiddeld zo'n 12,5 kilo aan (al verschilt dat sterk per persoon). Maar een baby weegt bij de geboorte vaak nog geen 3,5 kilo. Eten voor twee? De uitdrukking dat een zwangere vrouw moet 'eten voor twee' is wat overdreven. Je moet wel voldoende eten uiteraard. Hoeveelheden die worden aangeraden, zijn: brood 5-7 sneden aardappelen 3-5 stuks groente 3-4 groentenlepels fruit 2 porties melk of melkproducten 2-3 glazen kaas 1-2 plakken vlees*, vis, kip, ei, tahoe of tempeh 100 gram ( of 75 gram gaar) vleeswaren* 1-2 plakjes halvarine per snee brood 5 gram margarine of olie om eten te bereiden 15 gram vocht min. 1 1/2 liter Je hoeft je niet heel streng aan deze voorschriften te houden: af en toe mag je best iets anders tussendoor eten. Ook bevat een maaltijd soms iets dat niet in het schema staat, zoals een sausje of kroepoek. Doe wel rustig aan om niet al teveel aan te komen. * eet geen lever en gebruik dagelijks hooguit 15 á 20 gram leverproducten (leverworst, -pastei, paté, Hausmacher, Berliner). Variëren brood en aardappels Misschien lijkt het schema voor jouw smaak teveel van eenzelfde voedingsmiddel te bevatten. Elke dag brood en aardappels vind je wellicht erg saai. Je kunt hiermee gelukkig volop variëren. Een gewone boterham kun je afwisselen met een sneetje roggebrood, een krentenboterham, twee beschuitjes, twee sneetjes knäckebröd of af en toe een croissantje. Kies het liefst volkoren producten en donker brood. Deze bevatten meer voedingsstoffen. Brood met melk kun je vervangen door yoghurt met muesli. In plaats van een kleine aardappel kun je ook een groentelepel gare macaroni, spaghetti of rijst nemen, óf een halve groentelepel peulvruchten óf twee sneetjes stokbrood. Brood, aardappels en hun vervangers zorgen voor zetmeel, eiwit, voedingsvezel, vitamines en mineralen. groente en fruit De geadviseerde hoeveelheid groente en fruit lijkt misschien erg hoog. Groente en fruit leveren heel veel vitamines, mineralen en voedingsvezel. Vitamines en mineralen zorgen dat het proces van opbouw en herstel in je lichaam goed verloopt. Zo zijn vitamine C en ijzer belangrijk voor je bloed. Daarom moet je dagelijks in elk geval twee porties fruit eten en drie á vier groentelepels groente. Één portie fruit is bijvoorbeeld een appel, een sinaasappel, twee mandarijnen, een schaaltje aardbeien of drie pruimen. Heb je moeite met de hoeveelheid groente, doe dan een deel als rauwkost op je brood of als tussendoortje. Varieer zoveel mogelijk want elke groente levert net weer iets anders. melk Extra eiwitten zijn belangrijk tijdens de zwangerschap. Ze helpen bij de groei van je baarmoeder, placenta en borsten, en natuurlijk de groei van je kind. Melk is een belangrijke eiwitbron. En het levert B-vitamines en mineralen zoals kalk. Nederland is een echt zuivelland. Dus hou je niet van melk, dan zijn er volop alternatieven. Yoghurt, kwark en vla kunnen dezelfde voedingsstoffen leveren die je uit melk haalt. Je kunt ook drinkyoghurts of chocolademelk drinken. Ter vergelijking: een plak kaas of een bakje kwark leveren net zoveel kalk als een glas melk. Meer of minder eten Als je met de porties uit het schema echt nog honger hebt, dan kun je dagelijks één glas melk extra nemen, of één plak kaas, één boterham, één aardappel of één portie fruit of rauwkost. Pas op met nitraatrijke voeding. Lijnen tijdens de zwangerschap is niet verstandig, tenzij je daarvoor medisch begeleid wordt. In je lichaamsvet zitten schadelijke stoffen opgeslagen die tijdens het lijnen kunnen vrijkomen en gevaarlijk kunnen zijn voor de baby. Wil je toch afvallen, overleg dit dan met je verloskundige of arts. Als vermageren voor jou toch noodzakelijk blijkt te zijn, verwijzen zij je door naar een diëtist. Eet vaak op een dag kleine beetjes. Vergeet vooral niet te ontbijten en eet ook voor het slapen gaan nog iets. Hiermee helpt je misselijkheid en andere zwangerschapskwaaltjes bestrijden. Gevaarlijk lever In lever kunnen grote hoeveelheden vitamine A voorkomen. Eet daarom geen lever tijdens de zwangerschap. Teveel vitamine A tijdens de zwangerschap kan leiden tot aangeboren afwijkingen bij je kind. Beleg daarom met leverproducten maximaal één boterham per dag. Leverproducten zijn leverworst, -pastei, paté, Hausmacher en Berliner rauw vlees In rauw of halfgaar vlees (filet americain, niet goed doorbakken biefstuk of tartaar) kunnen eitjes zitten van een parasiet. Besmetting hiermee kan 'toxoplasmose' veroorzaken, een infectieziekte. Zelf merkt je daar weinig van, maar je kind kan er via jou besmet mee raken. Je kind kan er ernstige afwijkingen door krijgen, of te vroeg (of dood) geboren worden. kattenbak en tuinieren De infectieziekte 'toxoplasmose' kun je krijgen door rauw vlees te eten, en door contact met besmette uitwerpselen. Wees daarom voorzichtig met de kattenbak verschonen en met tuinieren. Laat deze werkzaamheden het liefst aan een ander over. Is dit echt onmogelijk, doe het dan zelf met huishoudhandschoenen aan. Was de handschoenen goed af voor je ze weer uittrekt. De parasiet heeft een paar dagen nodig om te rijpen en een infectie te veroorzaken. Als de kattenbak dagelijks verschoond wordt, bent je de parasiet steeds te snel af. Via aarde kan de parasiet ook op groente terecht komen. Was alle groente daarom goed. brie en camembert Nog een bacterie waar je liever bij uit de buurt blijft, is de Listeriabacterie. Deze komt veel voor in rauwe voedingsmiddelen als brie en camembert. Deze bacterie veroorzaakt de voedselinfectie Listeriose, waar volwassenen meestal niets van merken. Maar voor het ongeboren kind is het wel schadelijk. Als de infectie via je lichaam de baby bereikt, kun je een miskraam krijgen of een ziek geboren kind. Gebruik daarom geen onverhitte, niet geconserveerde producten als ze lange tijd in de koeling hebben gelegen en onverhit worden gegeten. Voorbeelden zijn rauwkost en zachte rauwmelkse kazen zoals brie, camembert en blauwe kaas. Als kaas van rauwe melk is gemaakt (dat is niet gepasteuriseerde melk), dan staat er op de verpakking 'au lait cru'. Nederlandse kaas is wel veilig. Rauwmelkse harde kaassoorten als boeren-Goudse bevatten minder vocht zodat Listeria daar niet in kan groeien. alcohol, sigaretten, medicijnen, drugs Het is het beste om tijdens de zwangerschap niet te drinken, niet te roken, en medicijngebruik zoveel mogelijk te vermijden. Alcohol en schadelijke stoffen uit sigaretten komen rechtstreeks bij je baby terecht. Datzelfde geldt voor geneesmiddelen. Als je medicijnen moet gebruiken, overleg dan met je arts, apotheek en/of je verloskundige hierover. Als je wilt stoppen met roken, doe je er goed aan dit te doen vóór je zwanger wordt. Stoppen met roken kan ontwenningsverschijnselen met zich meebrengen, die je baby kunnen beïnvloeden. Overleg met je arts of verloskundige wat verstandig is om te doen. pas op met zout In een gezonde voeding wordt niemand aangeraden veel zout te gebruiken. Dat is slecht voor de bloeddruk. Tijdens de zwangerschap stijgt de bloeddruk meestal een beetje. Een sterk verhoogde bloeddruk kan in de laatste maanden van de zwangerschap problemen geven. In dat geval schrijft de verloskundige een zoutbeperkt dieet voor. Eten kun je op verschillende manieren pittig maken. Gebruik smaakmakers als peper, kerrie, mosterdpoeder, gember en verse tuinkruiden. Doe ook rustig aan met zoute producten als bouillonpoeder en -blokjes, ketjap, soepen, sauzen en hartige snacks. Pas ook op met drop, dat bevat een bloeddrukverhogende stof. Meer voedingtips groente wassen Groente moet je goed wassen, zeker als je het als rauwkost wilt opeten. Door te wassen spoelt je een eventuele parasiet weg die schadelijk kan zijn voor je kind. producten opbergen Zet aangebroken producten als paté, zachte kaasssorten en andere niet zure producten goed afgedekt in de koelkast en bewaar ze niet te lang. Hou toebereide en rauwe producten uit elkaar om besmetting met de Listeriabacterie te voorkomen. Bewaar alle producten zo kort mogelijk. Koop ze dus liever vers en bewaar niets langer dan nodig is. Extra voedingsstoffen foliumzuur Vrouwen wordt geadviseerd om foliumzuurtabletten te slikken vanaf vier weken vóór de zwangerschap tot de eerste acht weken van de zwangerschap. Ook als je zwanger wordt zonder dat je van tevoren foliumzuur hebt geslikt, wordt aangeraden hier alsnog mee te beginnen. Het advies is 0,4 mg foliumzuur tot minimaal acht weken van de zwangerschap (tien weken na je laatste menstruatie). Langer gebruiken mag ook, dat is niet schadelijk. Foliumzuur is een vitamine die helpt het zenuwstelsel van je kindje te ontwikkelen. Als je onvoldoende foliumzuur in je lichaam hebt, heeft je kind meer kans op een open ruggetje. Jaarlijks worden ongeveer 300 kinderen met een open ruggetje geboren (1 op de 700 baby's). Het slikken van foliumzuur vermindert de kans met 50%. Je kunt de pillen bij de drogist en apotheek kopen. andere vitamines Na een aantal maanden hebt je extra vitamine D nodig, meer dan je uit je voeding kunt halen. Daarom wordt aangeraden vanaf de vierde maand extra vitamine D te slikken: 0,01 mg per dag. Dit kunt je ook uit een multivitaminetablet voor zwangere vrouwen halen. Als je deze slikt, hoef je ook geen extra foliumzuur te gebruiken. Pas op: slik nooit gewone vitaminetabletten! De doses die hierin zitten, zijn niet verantwoord tijdens de zwangerschap, ook niet als je je houdt aan de hoeveelheden die op het label staan. Want zelfs dan is de kans groot dat je teveel vitamine A binnen krijgt. Dat kan leiden tot aangeboren afwijkingen bij je kind. (Dat is ook de reden dat je geen lever moet eten: dat bevat ook erg veel vitamine A). Augurken met slagroom Tijdens je zwangerschap kun je trek krijgen in de meest ongelooflijke combinaties. Je hormoonhuishouding maakt drastische veranderingen door en dat veroorzaakt deze 'zwangerschapslusten'. Je krijgt trek in dingen waar je anders misschien wel van gruwt. Grote favorieten zijn haring, augurken en drop. Andersom kan ook: iets dat je altijd erg lekker vond, smaakt ineens niet meer. Het valt niet mee, maar probeer je in te houden. Als je een onbedwingbare behoefte krijgt aan mandarijnen, prima. Maar van milkshakes of augurken met slagroom word je onnodig dik. Wil je per se iets eten, neem dan gezonde producten zoals rozijntjes, rauwkost, fruit, een schaaltje magere yoghurt of een volkoren cracker met een minder vette kaassoort of magere vleeswaar. Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Mocht je nog geen vitamine-supplement slikken dan raad ik je Gravitamon aan. Ik wens je een goede zwangerschap toe. Geniet ervan! Moeder van 2 dochters 5 en 8 jaar. In opleiding tot gewichtsconsulent.

anoniem

Anoniem 9 jaar geleden

hmmmm elke week een patatje met mayo en een milkshake dat is momenteel echt mijn verslavind....wilde het elke dag wel eten, maar doe het 1x in de week......... Verder gewoon lekker en gezond eten en niet teveel van alles.....gewoon lekker genieten van het kleintje wat in je babay groeit

anoniem

Anoniem 9 jaar geleden

Luister inderdaad naar je lijf. Het begin van mijn zwangerschap at ik heeeeeeeeel veel aardbeien. Waar kwam mijn vriend gister mee... Hij had gelezen dat er in aardbeien veel foliumzuur zit. Echt toeval of niet, maar je lichaam geeft zelf aan waar het behoefte aan heeft.

anoniem

Anoniem 9 jaar geleden

Hoi,  Ik denk dat je je niet al te druk moet maken om wat je wel of niet mag eten. Zoals een van de voorgangster al zei; wij zijn er ook mee op de wereld gekomen.  Ik heb zelf elke twee weken voedingsadvies van mijn dietise omdat ik er in combinatie met mijn eetstoornis ook enom onzeker over ben. Maar ik weet wel dat je absoluut geen energydrink mag. Maar waarom niet een blikje energydrink en wel vier koppen koffie????  Ik heb vrouwen kinderen op de wereld zien zetten die alles aten wat "verboden" was. Kijk als je enorm veel frituur gaat eten et cetera is de kans wel groter dat je een onnodige gewichtstoename zult hebben. Maar een keertje friet of weet ik veel wat moet geen kwaad kunnen hoor.  Ja en rauwmelkse kazen en rauw vlees at ik toch al niet, dus voor mij maakt dat niet al te veel uit.  Maar ik moet je wel eerlijk zeggen dat ik er zelf alleen maar onzekerder van wordt want in het ene bericht staa he ene en het andere bericht weer het andere. Dus bijvoorbeeld: in één boek staat je moet nu veel rauwe paprika eten en in het volgende boek staat dat je gestoomde groenten moet eten. Ja wat willen ze nou dan?  Kijk naar waar je lijf behoefte aan heeft, ik denk dat dat het beste is. 

anoniem

Anoniem 9 jaar geleden

Ik heb elke ochtend melk ontbijt gegeten, brinta bijvoorbeeld, en ik dronk melk bij de vleet tegen maasgzuur... Mijn zoon is gezond en wel ter wereld gekomen hoor! Heb yogurt gedronken, kaas gesnoept, yakulT en al Heeerlijk zure haring gegeten. Alleen oppassen met rauwe eieren en vlees en die lait cru... Gewoon logisch nadenken en komt wel goed!

anoniem

Anoniem 9 jaar geleden

Ja idd wat iedereen hier zegt klopt. Je eigen vooral niet gek laten maken. En oppassen met cola light en andere light producten want die zijn niet goed. af en toe een glas kan geen kwaad maar niet de hele dag door drinken. Denk dat het ongezonder is als je je eigen elke keer maar druk maakt over wat wel en niet mag, dan dat je af en toe een frietje of een knakworst eet.

anoniem

Anoniem 9 jaar geleden

zuivel kan geen kwaat mits je een uur na een maaltijd of een uur ervoor neemt. Klopt dat het je ijzer afbreekt, maar dan moet er te weinig tijd tussen zitten (zo begreep ik het van mijn verloskundige athans) Daar integen zorgt het wel weer voor opnamen van vitamine D. Vitamine C (dus vooral fruit e.d.) zorgt weer voor goede opname van ijzer. en wat dit lijstje betreft; worstenbroodjes koude schotel knakworsten gepaneerde shnitsels kip braad en stoom vissticks frietjes en snacks Tja allemaal veel calloriën in verhouding tot bruikbare stoffen en ohhhhh zo lekker, gewoon eten zolang je het verdraagt en lekker vind hoor. Alleen bij rauwe producten moet je zeker weten dat het goed gewassen is. Maar verder volgens mij niets mis mee, zolang je niet elke dag friet gaat eten... Het lijstje kan je dan nog aanvullen met alles waar snelle suikers inzitten, chips enz. Alleen je kan zelf op een gegeven moment aan je maag merken dat het geen kruiden of vette dingen meer verdraagd. Is dan opzich geen ramp, je krijgt alleen wat meer last van maagzuur e.d. Niet te druk om maken, je verloskundige houd straks in de gaten of je ijzer gehalte goed is/blijft en zolang je naar je lichaam luisterd, komt het allemaal wel goed.

anoniem

Anoniem 9 jaar geleden

ik heb het ook gewoon gegeten hoor en er is nooit iemand geweest die zei dat dat niet kon. Ik heb 3 gezonde kinderen. Ik denk als je internet nog beter afzoekt kan je helemaal niks meer eten. Ik denk dat je van de verloskundige wel folders kan krijgen over eten en drinken. Succes, Ien

anoniem

Anoniem 9 jaar geleden

hee hoi, rauw vlees zou ik mee oppassen en producten waar au lait cru (melk soort) in zit. Ook geen leverproducten, verder mag je best kip etc. etc. eten. Zolang het maar goed gegaard is. Maak je niet te druk over wat je wel en niet mag, want jij en ik zijn er ook groot door geworden en vroeger aten ze alles! Maar ik heb echt wel rekening gehouden met rauw vlees en leverproducten/zuivelproducten.... Succes!

anoniem

Anoniem 9 jaar geleden

Ik zag ergens staan dat zuivel maar 400 ml per dag mag. Waarom? Ik ben dol op vifit en yogi..

Dit is niet ok!

Als je iets tegenkomt waarvan je denkt dit hoort niet op het forum thuis. Laat het ons weten, dan kunnen we actie ondernemen. Klik op onderstaande knop als er iets mis is op de huidige pagina. Alsvast bedankt, zo houden we het forum schoon en gezellig!

 
Login of meld je aan!

Login

Login om te kunnen reageren of nieuwe onderwerp aan te maken.

Login

Aanmelden

Meld je aan om je reageren en ervaringen te delen met andere moeders.

Aanmelden