redactie

Redactie 1 jaar geleden Geen reacties

gezonde-voeding-voor-kinderen
 

Veel ouders worden zichzelf veel meer bewust van een gezond leven, zodra er kinderen komen. In dat kader speelt gezonde voeding voor kinderen dan ook een rol. Bij een gezond leven hoort immers een gezond eetpatroon. Gezonde voeding wordt door de kinderen zelf echter niet altijd gewaardeerd, waarvan spruitjes een welbekend voorbeeld zijn.

Het belang van gezonde voeding voor kinderen

Gezonde voeding is voor kinderen noodzakelijk om te groeien en het lichaam te kunnen laten functioneren. Elk kind heeft dan ook de nodige voedingsstoffen, zoals vezels, vitaminen en mineralen nodig om aan de vraag van het lichaam te kunnen voldoen. Elke dag bruinbrood eten net als fruit en voldoende groente bij de warme maaltijd, zorgt al voor een evenwichtig voedingspatroon. Vlees kan afgewisseld worden met vis en aardappelen met rijst en pasta. Daarbij komt ook nog een dagelijkse hoeveelheid zuivel, bijvoorbeeld in de vorm van melk en kaas. Voornoemde voedingsmiddelen vormen de basis van een gezonde voeding voor kinderen. Dat betekent natuurlijk niet, dat alle ongezonde voeding geschrapt moet worden. Ongezond eten, zoals een patatje met mayonaise kan af en toe gerust, want daar kunnen kinderen volop van genieten en dat is weer gezond voor de geest.

Gezonde tussendoortjes voor kinderen

U kunt zich fantastisch houden aan het bereiden van gezonde voeding voor kinderen, maar als uw kind allerlei ongezonde tussendoortjes eet, dan is er nog sprake van een ongewenst eetpatroon. Ongezonde tussendoortjes zoals vette snacks, koeken, chocola en chips zorgen er namelijk voor, dat uw kind minder trek zal hebben in de gezonde maaltijd. Uw kind is dan al verzadigd met alle ongezonde vetten. U hoeft uw kind het tussendoortje niet te ontnemen, maar u kunt wel kiezen voor het geven van gezonde tussendoortjes aan uw kind. Een plakje ontbijtkoek is bijvoorbeeld een gezond tussendoortje, maar ook een tomaat, komkommer en rijstwafels zijn uitstekend verantwoord. Dat geldt ook voor een biscuitje, een kopje bouillon of een wortel. In het weekend kunt u dan bijvoorbeeld afstappen van de gezonde tussendoortjes en uw kind verblijden met een bakje chips, stukjes chocolade of een lekkere koek. Zo blijft het evenwicht in de gezonde voeding voor uw kind in stand.

Heb jij tips voor andere ouders? Deel je ervaring in een reactie hieronder. Zo worden we allemal wijzer!

Er zijn nog geen reacties. Ben jij de eerste die een reactie toevoegd?

 

 

Login of meld je aan!

Login

Login om te kunnen reageren of nieuwe onderwerp aan te maken.

Login

Aanmelden

Meld je aan om je reageren en ervaringen te delen met andere moeders.

Aanmelden