redactie

Redactie 3 weken geleden Geen reacties

fit-en-gezond-met-baby
 

De zwangerschap is natuurlijk een periode met veel emoties, angst, spanning maar ook een periode van fysieke veranderingen wat betreft je lichaam. Dit is iets wat je niet mag onderschatten. Veel mensen doen er onterecht lichtzinnig over. Na de zwangerschap komen veel emoties vrij, maar natuurlijk ook opluchting want de periode is voorbij. Nu is het belangrijk om goed te herstellen. Mara hoe word jij snel weer fit en gezond na de zwangerschap? In dit artikel gaan wij daar wat dieper op in. We bespreken de fysieke aspecten (Apparaten voor cardio-en krachttraining, Yoga mat of fitness mat), maar ook de emotionele aspecten.

Neem rust

Het klinkt misschien als een open deur, maar in de eerste periode is het verstandig om voldoende rust te nemen. Zoals in de inleiding al even was verkondigd: voor je lichaam is het noodzakelijk om goed te herstellen. Dit kun je alleen bewerkstelligen door voldoende rust te nemen, dus probeer je daar dan ook aan te houden. Veel vrouwen willen direct na de zwangerschap alweer actief aan de gang, maar eventjes geduld wordt door alle experts aangeraden. Bovendien gaat er ook veel tijd in je kind zitten. Probeer daarom in de spaarzame uurtjes te herstellen.

Eet gezond

Uiteraard is het altijd belangrijk om gezond te eten, maar na de zwangerschap is dit nog veel belangrijker. Bovendien kun je ook meer genieten van het eten, want als je zwanger bent moet je bepaalde voeding laten staan. Maar daar was je ongetwijfeld al van op de hoogte. Nu kun je lekker weer alles eten en dus ook mooie gerechten maken. Laat je dus ook inspireren door een gezond kookboek en ga helemaal los. Door gezond te eten, krijg je niet alleen een mooier lichaam, maar ook geestelijk ga jij je lekker fit voelen. Het zijn van moeder is topsport dus een gezonde geest in een gezond lichaam is op zeker aan te raden!

Ga weer bewegen!

Dit klinkt misschien een beetje tegenstrijdig in combinatie met het vorige advies dat werd gegeven. Het is echter belangrijk om weer te bewegen voor zover dat voor jou mogelijk is. Let wel: het betekent niet dat jij je gelijk moet inschrijven voor de eerstvolgende marathon. Probeer dit stapje voor stapje op te bouwen. Begin bijvoorbeeld met een kleine wandeling en kijk hoe jij je na de wandeling voelt. Ben je helemaal kapot? Luister dan naar je lichaam en ga niet forceren. Blijkt echter dat je nog wel een stap verder kunt gaan? Dan kun je op die manier beetje bij beetje opbouwen.

Ga leuke activiteiten doen

Emotioneel moet je ook herstellen na de zwangerschap. Omwille van die reden is het dan ook fijn om even heerlijk te relaxen na alle stress. Ga daarom ook leuke activiteiten doen. Activiteiten die geen betrekking hebben op je kind, maar vooral op jezelf. Maak hier ook echt tijd voor vrij in je agenda, zodat je optimaal kunt genieten van deze schitterende activiteiten. Weet je niet precies wat voor zaken jij leuk vindt? Schrijf dan van tevoren op wat je altijd al eens hebt willen doen. Ga bijvoorbeeld een breicursus volgen, of ga op tekenles. Wat het ook is: zoek iets waar jij veel plezier uit gaat halen.

Er zijn nog geen reacties. Ben jij de eerste die een reactie toevoegd?

 

 

Login of meld je aan!

Login

Login om te kunnen reageren of nieuwe onderwerp aan te maken.

Login

Aanmelden

Meld je aan om je reageren en ervaringen te delen met andere moeders.

Aanmelden