Zwanger en misselijk

Zwanger en misselijk

Veel vrouwen voelen zich vooral in het begin van de zwangerschap misselijk. Dit gevoel is vaak het sterkst in de ochtend al kan het de hele dag aanhouden of in vlagen terugkomen. Deze misselijkheid wordt onder andere veroorzaakt door het hormoon HCG (humaan choriongonadotrofine) dat je lichaam produceert om ervoor te zorgen dat je baarmoeder de bevruchte eicel goed ontvangt en dat de innesteling plaatsvindt. Daarnaast produceert je lichaam ook meer progesteron onder invloed van de zwangerschap. Dit hormoon zet de spijsvertering op een lager pitje waardoor je maag langer vol blijft. Daardoor kan je je eveneens misselijk voelen.

Vanaf welke week misselijk?

Misselijkheid tijdens de zwangerschap is erg vervelend maar het is ook een teken dat je zwanger bent! Je kan geluk hebben en er helemaal geen last van hebben en ook de heftigheid kan erg verschillen. Ongeveer 75 % van de vrouwen heeft er in enige vorm last van. De lichte klachten beginnen vaak al na de vijfde week van de zwangerschap. De weken 8 en 9 van de zwangerschap moet je extra goed in de gaten houden want dit zijn de weken dat de misselijkheid meestal op zijn top is. Na week 15 is de kans groot dan de klachten langzaam weer afnemen. 

Er zijn gelukkig een paar voorzorgsmaatregelen die je kunt nemen waarmee je kunt proberen de misselijkheid te verminderen of zelfs voorkomen. Misselijkheid begint vaak ’s ochtends, op het moment dat je maag nog leeg is. Daarom kan het verstandig zijn om zodra je wakker wordt meteen iets lichts te eten. Zo kan je bijvoorbeeld een paar crackers bewaren op je nachtkastje en die zodra je wakker wordt meteen opeten. Sowieso is het belangrijk om een lege maag te voorkomen. Daarom is het belangrijk om altijd iets lichts in je tas te bewaren. Zwaar en vet voedsel kan je beter vermijden, het is verstandiger om over de dag verspreid een aantal lichte, kleinere maaltijden te eten.

Volg ons op social media